17 Eylül, Salı - 2024

Gösterilecek bir içerik yok

Bijîşkiya Mezopotamya li ser êşa derûnî

Perspektîfa Mezopotamya li ser Êşa Psîkolojîk Mezopotamyaya Kevn deverek bû ku çandên kevnar zêdetirî 4 hezar sal berê li herêmên ku niha Iraq, Sûriye û Tirkiye ne, perspektîfên li ser nexweşiyên derûnî pêş xistin.

Perspektîfa Mezopotamya li ser Êşa Psîkolojîk Mezopotamyaya Kevn deverek bû ku çandên kevnar zêdetirî 4 hezar sal berê li herêmên ku niha Iraq, Sûriye û Tirkiye ne, perspektîfên tevlihev li ser nexweşiyên derûnî pêş xistin. Vê nêzîkatiya çandî di dîroka derûnnasiyê de tevkariyên girîng kiriye.

Yekbûna ol û hunerên dermankirinê

Baweriyên olî: Nexweşiyên derûnî bi gelemperî wekî encama xwedankirina cinan an jî cezayê Xweda dihatin dîtin. Kahînan di teşhîs û dermankirinê de rolek girîng dileyistin. Rîtuel, dua û amulet bikar tînin da ku ruhên nepak biparêzin.

Perestgehê Healers: Perestgeh ne tenê wekî olî lê di heman demê de wekî navendên dermankirinê jî xizmet dikirin. Nivîs di vê serdemê de rîtuel û efsûnên ji bo saxkirina nexweşiyên psîkolojîk belge dikin.

Teşhîs û dermankirin

Naskirina nîşanan: Dermandarên Mezopotamyayê bi baldarî nîşaneyên nexweşên xwe dîtin û tomar kirin. Di heman demê de hewldanên teşhîskirinê yên bi pergal bi şîroveyên stêrnasî re jî hebûn.

Rêbazên dermankirinê: Ji bilî ayînên olî, tedawiyên fizîkî jî hebûn. Nebatên derman û hin destwerdanên emeliyatê di nav dermankirinê de bûn. Rê û resmên paqijkirina laşî û xwarkirina hin madeyan ji bo vegerandina hevsengiya laş girîng bûn.

Aliyên civakî û hiqûqî

Parastin û entegrasyon: Nexweşên derûnî bi giştî ne îzole bûn, lê di nav civakê de bûn, parastin û piştgiriyek taybetî werdigirtin. Raporên li ser rêgezên qanûnî yên ku mafên kesên mexdûr diparêzin, hişmendiya berpirsiyariya civakî ya civaka Mezopotamyayê nîşan dide.

Zanistên xwezayî û mirovahî

Têgihîştina Holîstîk: Êşa derûnî ya Mezopotamyayê hem ji aliyê zanistî û hem jî ji aliyê mirovî ve. Healers hewl didin ku nexweşiyan bi tevlihevkirina rêbazên laşî, hestyarî û giyanî çareser bikin.

Stêrnasî û pêşgotin: Ev ji bo we di pratîka we ya stêrnasî de dersek bêhempa bû. Healers bi şîrovekirina bandora stêrk û xwedayan li ser rewşa nexweş dermankirinên kesane pêş xistin.

Veguheztina belge û agahdariyê

Cûreyên nivîskî: Bijîşkên Mezopotamyayê tabletên nivîskî hiştin ku tê de ravekirinên berfireh ên nîşanan, dermankirin û pêvajoyên başbûnê hene. Ew çavkaniyên hêja ne ji bo têgihîştina têgehên psîkiyatrîkî yên destpêkê û bingehek ji bo pêşkeftinên paşîn ava kirin.

Têkiliya psîkiyatriya nûjen

Dîroka psîkiyatriyê ya di çarçoveya Mezopotamyayê de nîşan dide ku lêkolîna êşa derûnî bi hezar salan heye û mîrateyek çandî ye. Van nêzîkatiyên destpêkê ji bo psîkiyatriya nûjen dersên hêja pêşkêş dikin.

Nêzîktêdayînên Holîstîk: Di dermankirinê de hevberdana aliyên laşî, derûnî, civakî û giyanî îro jî dikare îlhamê bide û nêzîkatiyek berfirehtir teşwîq bike.

Piştgiriya civakî ya yekgirtî: Fikra entegrekirina nexweşên derûnî di nav civakê de û peydakirina parastinê ji wan re destnîşan dike ku tevlibûna civakî û piştgirî ji bo başbûnê girîng e.

Exlaqa lênêrînê: Li hember nexweşên derûnî bi rêzdarî û însanî muameleya bi hurmet û însanî îro jî di nav nîqaş û polîtîkayên exlaqî de cihê xwe digire.

Çareserî

Bandora kevneşopiyên Mezopotamya li ser dîroka psîkiyatriyê, ev nîşan dide ku lêkolîna êşa derûnî ji nêzîkatiyên ewropî û modern ên rojavayî wêdetir diçe û di çandên mirovan de xwedî dîrokek kûr e. Ji ber vê yekê, lêkolînkirina dîroka psîkiyatriyê bi berfirehî hewce dike ku gelek nêzîkatiyên dîrokî û çandî bêne berçavgirtin.

Girîng e ku mirov dîroka derûnnasiyê ya di sedsala 21‘emîn de ne tenê wekî dîroka pêşkeftina ewropî, lê her wiha bi dîtina kevneşopiyên çandên din ên wekî Mezopotamyayê jî were fêm kirin. Van nêzîkatiyên destpêkê, ol, pêkhateyên civakî û hunerên saxkirinê li hev dikin, li ser dermankirin û têgihîştina êşa psîkolojîk perspektîfên hêja pêşkêş dikin. Nêzîkatiya berfireh a Mezopotamyayê ku hêmanên zanistî, efsûnî-olî û civakî bi hev ve girêdide, di derketina zanistên bijîşkî de rolek bingehîn lîst û bû çavkaniya gelek prensîbên ku hêj di bijîşkiya nûjen de derbasdar in.

Rola kahîn û bijîşkan

Li Mezopotamyayê, kahîn-bijîşk wek navbeynkarên xwedayî û însanî roleke girîng lîstin. Nexweşî gelek caran encama cezayên xwedayan an jî şikandina tabûyan in. Ji ber vê yekê, teşhîs û dermankirin ne tenê nîşanên laşî lê di heman demê de nîşanên giyanî jî têne dermankirin.

Paradoksa cihên pîroz ên Osmaniyan

Di serdema Osmaniyan de nexweşiyên derûnî li nexweşxane û saziyan dihatin dermankirin. II. Nexweşxaneya Edîrneyê li Nexweşxaneya Hasekiyê ye. Di vê tezê de rêbazên cur be cur yên wekî mûzîk terapiya, terapiya bîhnxweş, aromaterapî û xwarina tendurist tên bikaranîn. Di qesra osmanî de zavayên ku bi taybetî berpirsyar bûn hebûn û ev yek ji bo leşkerên nexweş ên derûnî nehate sepandin.

Etîmolojiya peyva penaberiyê

“Madhouse” ji peyva farisî tê wateya “cihê ewle”. Di serdema osmaniyan de saziyên wek Bimarhane ji bo lênêrîna nexweşên derûnî bûn bingehên taybet.

Encam

Mezopotamya bi nêzîkatiya xwe ya berfireh ku hêmanên zanistî, çandî-dînî û civakî bi hev ve girêdide, di derketina zanistên bijîşkî de rolek bingehîn lîst. Vê kevneşopiya bijîşkî ya destpêkê gelek prensîbên bingehîn ava kir ku hîn jî di dermanê nûjen de derbasdar in. Radyasyona tenduristiyê ya Osmanî di binê rûpelê de, di warê tenduristiya derûnî de, li gorî celebê xwe ji efsaneyan, bi traviyên tercîhî, keys û nûjen e. Her du çand mînakên girîng ên ku têgehên civakî di pratîkên bijîşkî yên têkildarî tenduristiyê de têne pêşve xistin pêşkêş dikin. Bijîşkiya Mezopotamyayê bandor li gelek çandan kir û bijîşkiya Osmanî ji bo girîngiya tenduristiya derûnî nêzîkatiyên pêşkeftî pêş xistin. Her du rewş girîngiya yekkirina laş, hiş û ruh di pratîka bijîşkî de destnîşan dikin.

Naveroka berê
Naveroka ya piştî vê

Bijîşkiya Mezopotamya li ser êşa derûnî

Perspektîfa Mezopotamya li ser Êşa Psîkolojîk Mezopotamyaya Kevn deverek bû ku çandên kevnar zêdetirî 4 hezar sal berê li herêmên ku niha Iraq, Sûriye û Tirkiye ne, perspektîfên li ser nexweşiyên derûnî pêş xistin.

Perspektîfa Mezopotamya li ser Êşa Psîkolojîk Mezopotamyaya Kevn deverek bû ku çandên kevnar zêdetirî 4 hezar sal berê li herêmên ku niha Iraq, Sûriye û Tirkiye ne, perspektîfên tevlihev li ser nexweşiyên derûnî pêş xistin. Vê nêzîkatiya çandî di dîroka derûnnasiyê de tevkariyên girîng kiriye.

Yekbûna ol û hunerên dermankirinê

Baweriyên olî: Nexweşiyên derûnî bi gelemperî wekî encama xwedankirina cinan an jî cezayê Xweda dihatin dîtin. Kahînan di teşhîs û dermankirinê de rolek girîng dileyistin. Rîtuel, dua û amulet bikar tînin da ku ruhên nepak biparêzin.

Perestgehê Healers: Perestgeh ne tenê wekî olî lê di heman demê de wekî navendên dermankirinê jî xizmet dikirin. Nivîs di vê serdemê de rîtuel û efsûnên ji bo saxkirina nexweşiyên psîkolojîk belge dikin.

Teşhîs û dermankirin

Naskirina nîşanan: Dermandarên Mezopotamyayê bi baldarî nîşaneyên nexweşên xwe dîtin û tomar kirin. Di heman demê de hewldanên teşhîskirinê yên bi pergal bi şîroveyên stêrnasî re jî hebûn.

Rêbazên dermankirinê: Ji bilî ayînên olî, tedawiyên fizîkî jî hebûn. Nebatên derman û hin destwerdanên emeliyatê di nav dermankirinê de bûn. Rê û resmên paqijkirina laşî û xwarkirina hin madeyan ji bo vegerandina hevsengiya laş girîng bûn.

Aliyên civakî û hiqûqî

Parastin û entegrasyon: Nexweşên derûnî bi giştî ne îzole bûn, lê di nav civakê de bûn, parastin û piştgiriyek taybetî werdigirtin. Raporên li ser rêgezên qanûnî yên ku mafên kesên mexdûr diparêzin, hişmendiya berpirsiyariya civakî ya civaka Mezopotamyayê nîşan dide.

Zanistên xwezayî û mirovahî

Têgihîştina Holîstîk: Êşa derûnî ya Mezopotamyayê hem ji aliyê zanistî û hem jî ji aliyê mirovî ve. Healers hewl didin ku nexweşiyan bi tevlihevkirina rêbazên laşî, hestyarî û giyanî çareser bikin.

Stêrnasî û pêşgotin: Ev ji bo we di pratîka we ya stêrnasî de dersek bêhempa bû. Healers bi şîrovekirina bandora stêrk û xwedayan li ser rewşa nexweş dermankirinên kesane pêş xistin.

Veguheztina belge û agahdariyê

Cûreyên nivîskî: Bijîşkên Mezopotamyayê tabletên nivîskî hiştin ku tê de ravekirinên berfireh ên nîşanan, dermankirin û pêvajoyên başbûnê hene. Ew çavkaniyên hêja ne ji bo têgihîştina têgehên psîkiyatrîkî yên destpêkê û bingehek ji bo pêşkeftinên paşîn ava kirin.

Têkiliya psîkiyatriya nûjen

Dîroka psîkiyatriyê ya di çarçoveya Mezopotamyayê de nîşan dide ku lêkolîna êşa derûnî bi hezar salan heye û mîrateyek çandî ye. Van nêzîkatiyên destpêkê ji bo psîkiyatriya nûjen dersên hêja pêşkêş dikin.

Nêzîktêdayînên Holîstîk: Di dermankirinê de hevberdana aliyên laşî, derûnî, civakî û giyanî îro jî dikare îlhamê bide û nêzîkatiyek berfirehtir teşwîq bike.

Piştgiriya civakî ya yekgirtî: Fikra entegrekirina nexweşên derûnî di nav civakê de û peydakirina parastinê ji wan re destnîşan dike ku tevlibûna civakî û piştgirî ji bo başbûnê girîng e.

Exlaqa lênêrînê: Li hember nexweşên derûnî bi rêzdarî û însanî muameleya bi hurmet û însanî îro jî di nav nîqaş û polîtîkayên exlaqî de cihê xwe digire.

Çareserî

Bandora kevneşopiyên Mezopotamya li ser dîroka psîkiyatriyê, ev nîşan dide ku lêkolîna êşa derûnî ji nêzîkatiyên ewropî û modern ên rojavayî wêdetir diçe û di çandên mirovan de xwedî dîrokek kûr e. Ji ber vê yekê, lêkolînkirina dîroka psîkiyatriyê bi berfirehî hewce dike ku gelek nêzîkatiyên dîrokî û çandî bêne berçavgirtin.

Girîng e ku mirov dîroka derûnnasiyê ya di sedsala 21‘emîn de ne tenê wekî dîroka pêşkeftina ewropî, lê her wiha bi dîtina kevneşopiyên çandên din ên wekî Mezopotamyayê jî were fêm kirin. Van nêzîkatiyên destpêkê, ol, pêkhateyên civakî û hunerên saxkirinê li hev dikin, li ser dermankirin û têgihîştina êşa psîkolojîk perspektîfên hêja pêşkêş dikin. Nêzîkatiya berfireh a Mezopotamyayê ku hêmanên zanistî, efsûnî-olî û civakî bi hev ve girêdide, di derketina zanistên bijîşkî de rolek bingehîn lîst û bû çavkaniya gelek prensîbên ku hêj di bijîşkiya nûjen de derbasdar in.

Rola kahîn û bijîşkan

Li Mezopotamyayê, kahîn-bijîşk wek navbeynkarên xwedayî û însanî roleke girîng lîstin. Nexweşî gelek caran encama cezayên xwedayan an jî şikandina tabûyan in. Ji ber vê yekê, teşhîs û dermankirin ne tenê nîşanên laşî lê di heman demê de nîşanên giyanî jî têne dermankirin.

Paradoksa cihên pîroz ên Osmaniyan

Di serdema Osmaniyan de nexweşiyên derûnî li nexweşxane û saziyan dihatin dermankirin. II. Nexweşxaneya Edîrneyê li Nexweşxaneya Hasekiyê ye. Di vê tezê de rêbazên cur be cur yên wekî mûzîk terapiya, terapiya bîhnxweş, aromaterapî û xwarina tendurist tên bikaranîn. Di qesra osmanî de zavayên ku bi taybetî berpirsyar bûn hebûn û ev yek ji bo leşkerên nexweş ên derûnî nehate sepandin.

Etîmolojiya peyva penaberiyê

“Madhouse” ji peyva farisî tê wateya “cihê ewle”. Di serdema osmaniyan de saziyên wek Bimarhane ji bo lênêrîna nexweşên derûnî bûn bingehên taybet.

Encam

Mezopotamya bi nêzîkatiya xwe ya berfireh ku hêmanên zanistî, çandî-dînî û civakî bi hev ve girêdide, di derketina zanistên bijîşkî de rolek bingehîn lîst. Vê kevneşopiya bijîşkî ya destpêkê gelek prensîbên bingehîn ava kir ku hîn jî di dermanê nûjen de derbasdar in. Radyasyona tenduristiyê ya Osmanî di binê rûpelê de, di warê tenduristiya derûnî de, li gorî celebê xwe ji efsaneyan, bi traviyên tercîhî, keys û nûjen e. Her du çand mînakên girîng ên ku têgehên civakî di pratîkên bijîşkî yên têkildarî tenduristiyê de têne pêşve xistin pêşkêş dikin. Bijîşkiya Mezopotamyayê bandor li gelek çandan kir û bijîşkiya Osmanî ji bo girîngiya tenduristiya derûnî nêzîkatiyên pêşkeftî pêş xistin. Her du rewş girîngiya yekkirina laş, hiş û ruh di pratîka bijîşkî de destnîşan dikin.