18 Mayıs, Cumartesi - 2024

Gösterilecek bir içerik yok

Perspektîfa psîkolojîk a li ser berxwedanê

Mirovên berxwedêr di korteksa orbîto-pêşerojê de kêmtir çalakiyê nîşan didin. Ev tê vê wateyê ku mirovên berxwedêr bi giştî ji paşerojê yan pêşerojê kêmtir ditirsin û meyl dikin ku li benda paşeroajê û pêşerojê bisekinin û bibînin. Ew di serî de bersivê didin tiştên ku diqewime. Ev tê wateya rewşên nexweşiyê.

Tecrîda nefermî ya li ser Rêberê Gelê Kurd Abdullah Ocalan û hevalên wî yên ku bi çend hevalên wî re bi awayekî hovane û awarte hatine girtin û ev 25 sal in agahî jê nayê girtin, didome. Rêberê Gelê Kurd weke yek ji nûnerên herî navdar ê berxwedanê yê dîrokê cihê xwe digire. Kiryarên li vê Girtîgeha Îmraliyê ku di bin Guetanamo û şert û mercên awarte de girtî ye, di rûpelên dîrokê de bi rastiyeke anakronîst a li ser rûyê erdê zemîna nû vekiriye. Qanûn û li cihê ku têkiliyên civakî û siyasî tên paşguhkirin, ji perspektîfa psîkolojîk-psîkiyatrîk. Têgînek nû li teoriya “Dembarî” û “Berxwedanî” ya di hawirdorên îzolasyonê de hatî zêdekirin ku pir caran di hemû aliyên ceribandinî, teorîkî û zanistî yên ku heya îro hatine bikaranîn.

Rastî ev e ku gelê li wê derê li dijî arasteyên berfireh, entrîgan û zextên pir alî têdikoşe, ewqas jî bi qutkirina têkiliyên xwe yên bi cîhanê re îzole dibe. Mînakên berxwedanê bi taybetî di nava girtiyên siyasî de gelek in. Di vê navberê de lêkolînên ku heya niha hatine kirin ji bo kifşkirina domdariyê bi heman rengî girîng e. Derûnînas û rêvebera zanistî ya Navenda Berxwedana Alman a Zanîngeha Maînzê Donya A. Gîlan, matmayîbûna xwe ya zanistî ya li hemberî berxwedaneke wiha dîrokî û mezin bi gotina “Ev sêhrbaziya rojane ye” telafî dike. Gîlan diyar kir ku bi taybetî mirovên berxwedêr dikarin ji yên din baştir li hemberî nebaşî û neheqiyên ku ji ber avahiya wan a psîkolojîk derkevin holê, li ber xwe bidin û wiha got: “Îro gelek caran krîz ne tenê li ser ferd, hemû civakê bandor dike. Li vir bi taybet rengvedana erênî ya psîkolojîk û sosyolojîk a berxwedana bênavber a Ocalan û girtiyên din ji raya giştî re girîng e. Ev rastiya ku dibistana berxwedanê li şûna hestiyariya berdewam a gelê kurd “xwîna sar” û cesaret ferz kir, bi serê xwe serkeftinek e.

Li vir, bi sadîzma ku di psîkolojiyê de heye û bi rastî jî li dijî bêşermbûn û berxwedaniya her ku diçe ya têkçûyî û windakeran pêşketiye, dikare têkiliyek nêzîk were danîn. Nêzîkatiyên dewleta tirk ên kevneperest ên ku bi salan e li ser kurdan pêşxistiye dike hedefa xwe, her ku diçe ji hev nayê veqetandin. Ji ber vê yekê sazuyên dewletê jî di nava xwe de bûye sedema gendeliya şexsî û îdarî, gihîştiye asta derûnînasiya derûnî. Mirov dikare yek ji van bi mînaka sadîzmê vedibêje. Di vê çerçoveyê de berxwedana bi heybet a ku kurdên li hundir û derve didin meşandin, bi êrîşa dewletê re rû bi rû dimînin.

Sadîstkirina dewletê

Dema ku behsa sadîzmê tê kirin, yekem tişta ku tê bîra mirov perîşaniya sadîst e û Freud meylên sadîst wek motîvasyon dinirxîne. Niha, her cûre ferzkirin an tevgerek êrîşkar di perspektîfek berfireh de wekî rengek veguhartî an sublimkirî ya meylên sadîst ên motîvasyonî tê hesibandin. Nêzîkatiya birîndar a kesek li hemberî kesên din tenê wekî meylek sadîst nayê hesibandin. Dijminatiya li hemberî kesên din dikare reaktîf be, yan jî dikare ji hestiyariyê yan tirsê derkeve.

Li vir, girîng dibe ku çalakî bi niyeta xerab hatiye kirin an jî ji rastiya zirarê gihandiye razîbûna hişmendî yan nehişmendî. Kesê ku xwedî taybetmendiyên sadîst e, di jiyana rojane de xwediyê koleyek bêkêmasî ye, ferd di bin teslîmiyetê de digire. Xulam divê ne xwedî daxwaz, hest û însiyatîfa xwe be, ne jî maf û daxwazek wî li ser axayê xwe hebe. Mamoste dixwaze qurbana xwe bi rengekî diyarkirî perwerde bike. Hemû rêbazên ku li hemberî kesên li vir li ber xwe didin ku em jê re dibêjin şerê psîkolojîk. Dixwazin jiyana xwe bi hizirkirin û bikaranîna bi hezaran cureyên alavên şerê taybet derbas bikin û kêfa sadîst jê werdigirin.

Kesên sadîst meyl dikin ku kesên din şermezar û rûreş bikin. Qelsî û kêmasiyên kesên din pir baş dibînin û bi hostayî wan derdixin holê. Ew bi intuitive xalên hesas û nazik ên kesê din dizanin. Vê hêzê bi awayekî hovane rexne û heqaret bi kar tînin. Ew van reftaran wekî dirustî yan jî dixwazin alîkariyê rave dikin. Kesê ku îhtîmalên wî yên sadîstî têne asteng kirin, heke tişt berovajî bibin, ango heke bawer bike ku yê ku tê îstîsmarkirin û serdestkirin ew e û heke hest bi heqaretê bike, dibe ku bibe şêt. Pêwîst e sedemên tolhildana hovane ya li hemberî Rêber û gelê kurd, bi taybetî vê dawiyê li Tirkiyeyê, di vê çarçoveyê de were nirxandin.

Zîhniyeta dewleta tirk ku bi psîkolojiya tolhildanê ya li dijî Abdullah Ocalan û gelê kurd tevdigere, hemû nirxên mirovahiyê serûbin kiriye. Dema ku mirov û amûrên sadîst nirxên herî bingehîn ên exlaqî binpê dikin, di nav xwe de pîvanek exlaqî ya bilind û hişk pêşdixin. Lêbelê, ji ber ku wan nikarîbûn van pîvanan bi cih bînin, wan bi zanebûn an bêhiş biryar da ku xirab bibin. Di vê rewşê de, di navbera xweya wî ya rastîn û pîvanên wî yên îdealîzekirî de ferqek bê pirek çêdibe. Niha di rewşeke ku nayê efûkirin de ye. Ev fikir dê bêhêvîtiya wî kûrtir bike û bi xemsariya ku bi çu tişta windakirinê re namîne, bi qasî ku gengaz xirab û zalim bibe. Di serî de li Tirkiyeyê di warê civakî, aborî, siyasî û hemû şaxên din de mirov dikare vê yekê bibîne.

Berxwedana li diji sadîzmê

“Berxwedana giştî têgehek bikêr e ji bo baştirkirina berxwedana giştî ya civakî.” ew diyar dike. Li ser vê yekê rastî derdikeve holê ku tevna civakî ya ku di nava civakê de berxwedêr bûye, têkiliya xwe bi ferdê ku teslîmiyeta vekirî qebûl nake re heye. Ji bo vê jî mirov dikare teza ku herî baş parastina civakê di çarçoveya gelê kurd û Abdullah Ocalan de dilsozî ye, derxe holê. Endurance ji salên 1950-an ve tê lêkolîn kirin. Derûnînasê pêşkeftinê yê amerîkî Emmy Werner dest bi çavdêriya xort û keçên ku li girava Hawai ya Kauai dijîn kir û gelek dane bi dest xistin. Zanyarên nûjen kûrtir çûne û li ser vê mijarê gelek lêkolîn kirine. Psîkologê Alman Friedrich Loösel di pirtûka Christina Berndt ya bi navê “Endurance” de dibêje: “Parastina herî mezin di jiyanê de pabendbûn e.” Ev diyar dike ku bawerî bandorê li faktora berxwedanê jî dike.

Mirovên hestyarî yên bi îstîqrar radigihînin ku ew ji mirovên bêîstîqrar hêsantir bi zehmetiyan re mijûl dibin. Her wiha diyar kir ku divê mirov bawer bike ku ji bo li hemberî derbên neheqî û zaliman bisekine dikare cûdahiyek çêbike û got: “Xweserî di zarokatiyê de tê afirandin. Û ew bixwebaweriyê tîne. Dema ku jiyan serê xwe yê gemar radike, mîna kefenek germ xwe li canê xwe dipêçe.” Derûnînas Ulrike Ehlert ji Zanîngeha Zurichê zêde dike: “Jiyan wekî dijwariyekê bibînin, ne wekî daxwazek zêde. Werin em texmîn bikin ku tişt dê her gav wekî niha nemînin. Ev helwest dibe alîkar ku berxwedêriyê bike.” Mirovên berxwedêr bextewartir in. Lê çi eleqeya vê bi me re heye? Mirovên berxwedêr zûtir ji qeyranan derbas dibin û ji ber vê yekê bextewartir in. Nexweşiyên derûnî ji ber hestên neyînî yên domdar ên wekî nerazîbûn û tengezariyê çêdibin.”

Ji hêla din ve mirovên ku di rewşek xweşbîn de rehetir in. Ev ramana afirîner teşwîq dike. “Di vê navberê de, mirovên berxwedêr di korteksa orbîto-pêşerojê de kêmtir çalakiyê nîşan didin. Ev tê vê wateyê ku mirovên berxwedêr bi giştî ji paşerojê yan pêşerojê kêmtir ditirsin û meyl dikin ku li benda paşerojê û pêşerojê bisekinin û bibînin. Ew di serî de bersivê didin tiştên ku diqewime. Ev tê wateya rewşên nexweşiyê. Ev tê vê wateyê ku ew wê çêtir fêm dikin û gava ku ew qediya zûtir zû vedigerin.”

Ferhenga Stangl ji bo psîkolojî û perwerdehiyê ye. Mirov bi balkişandina li ser dema niha xem û fikaran kêm dike. Kesên ku berxwedêr têne hesibandin û ji yên din zûtir kul û derdê derbas dikin ji ber ku ew bêtir dikarin biryarên xwe bidin û potansiyela erênî bibînin. mezinbûna têkçûnê. Ew bêtir berxwedêr dihizirin û li gorî şert û mercên diyarkirî tevdigerin.

Li gorî Leksikona Stangl, zanyar texmîn dikin ku “her kes dikare di jiyana xwe de hîn bibe û berxwedêriyê pêş bixe.” Her kes tenê bi biyografiya xwe ya kesane tora neuralî ya kesane pêş dixe. Beşek ji vê madeya genetîkî ya mîrasî ye, beşa din jî bandora jîngehê ye li ser mirovan e. Ev herdu hevberdana hêmanan şekil dide mirov. Di dema pêşkeftinê de zarok ji bo fêrbûna rehetiyê pêdiviya xwe bi têkiliyek domdar bi lênêrînê re heye. Pir caran ev dayik e. Ger zarok di vê qonaxa pêşveçûnê de ezmûnên neyînî bijî, di mêjî de şopên stresê çêdibin. Lê ev yek berxwedana psîkolojîk li hemberî stresê zêde dike û paşê di mezinan de qeyranan çêdike.

Mirov dikare di her qonaxeke jiyana xwe de hîn bibe berxwedêrtir. Psîkoterapî, bi taybetî, vê zanînê bi kar tîne da ku nîşanî mirovan bide ka meriv çawa bi berxwedanê di jiyanê de çêtir têdikoşe. Êş û qonaxên dijwar parçeyek ji jiyanê ne Berxwedan taybetmendiyek pir bikêr e ji ber ku êş û qonaxên dijwar di jiyana mirov de rêhevalên berdewam in. Tewra ku lêkolîner li ser vekolîna reseniyê didomînin, ew nayê pêşbînîkirin. Ji ber vê yekê diyar e ku berxwedan jî bi xwe re îradeyeke xurt û ji xwe bawer di mirovan de çêdike.

Naveroka berê
Naveroka ya piştî vê

Perspektîfa psîkolojîk a li ser berxwedanê

Mirovên berxwedêr di korteksa orbîto-pêşerojê de kêmtir çalakiyê nîşan didin. Ev tê vê wateyê ku mirovên berxwedêr bi giştî ji paşerojê yan pêşerojê kêmtir ditirsin û meyl dikin ku li benda paşeroajê û pêşerojê bisekinin û bibînin. Ew di serî de bersivê didin tiştên ku diqewime. Ev tê wateya rewşên nexweşiyê.

Tecrîda nefermî ya li ser Rêberê Gelê Kurd Abdullah Ocalan û hevalên wî yên ku bi çend hevalên wî re bi awayekî hovane û awarte hatine girtin û ev 25 sal in agahî jê nayê girtin, didome. Rêberê Gelê Kurd weke yek ji nûnerên herî navdar ê berxwedanê yê dîrokê cihê xwe digire. Kiryarên li vê Girtîgeha Îmraliyê ku di bin Guetanamo û şert û mercên awarte de girtî ye, di rûpelên dîrokê de bi rastiyeke anakronîst a li ser rûyê erdê zemîna nû vekiriye. Qanûn û li cihê ku têkiliyên civakî û siyasî tên paşguhkirin, ji perspektîfa psîkolojîk-psîkiyatrîk. Têgînek nû li teoriya “Dembarî” û “Berxwedanî” ya di hawirdorên îzolasyonê de hatî zêdekirin ku pir caran di hemû aliyên ceribandinî, teorîkî û zanistî yên ku heya îro hatine bikaranîn.

Rastî ev e ku gelê li wê derê li dijî arasteyên berfireh, entrîgan û zextên pir alî têdikoşe, ewqas jî bi qutkirina têkiliyên xwe yên bi cîhanê re îzole dibe. Mînakên berxwedanê bi taybetî di nava girtiyên siyasî de gelek in. Di vê navberê de lêkolînên ku heya niha hatine kirin ji bo kifşkirina domdariyê bi heman rengî girîng e. Derûnînas û rêvebera zanistî ya Navenda Berxwedana Alman a Zanîngeha Maînzê Donya A. Gîlan, matmayîbûna xwe ya zanistî ya li hemberî berxwedaneke wiha dîrokî û mezin bi gotina “Ev sêhrbaziya rojane ye” telafî dike. Gîlan diyar kir ku bi taybetî mirovên berxwedêr dikarin ji yên din baştir li hemberî nebaşî û neheqiyên ku ji ber avahiya wan a psîkolojîk derkevin holê, li ber xwe bidin û wiha got: “Îro gelek caran krîz ne tenê li ser ferd, hemû civakê bandor dike. Li vir bi taybet rengvedana erênî ya psîkolojîk û sosyolojîk a berxwedana bênavber a Ocalan û girtiyên din ji raya giştî re girîng e. Ev rastiya ku dibistana berxwedanê li şûna hestiyariya berdewam a gelê kurd “xwîna sar” û cesaret ferz kir, bi serê xwe serkeftinek e.

Li vir, bi sadîzma ku di psîkolojiyê de heye û bi rastî jî li dijî bêşermbûn û berxwedaniya her ku diçe ya têkçûyî û windakeran pêşketiye, dikare têkiliyek nêzîk were danîn. Nêzîkatiyên dewleta tirk ên kevneperest ên ku bi salan e li ser kurdan pêşxistiye dike hedefa xwe, her ku diçe ji hev nayê veqetandin. Ji ber vê yekê sazuyên dewletê jî di nava xwe de bûye sedema gendeliya şexsî û îdarî, gihîştiye asta derûnînasiya derûnî. Mirov dikare yek ji van bi mînaka sadîzmê vedibêje. Di vê çerçoveyê de berxwedana bi heybet a ku kurdên li hundir û derve didin meşandin, bi êrîşa dewletê re rû bi rû dimînin.

Sadîstkirina dewletê

Dema ku behsa sadîzmê tê kirin, yekem tişta ku tê bîra mirov perîşaniya sadîst e û Freud meylên sadîst wek motîvasyon dinirxîne. Niha, her cûre ferzkirin an tevgerek êrîşkar di perspektîfek berfireh de wekî rengek veguhartî an sublimkirî ya meylên sadîst ên motîvasyonî tê hesibandin. Nêzîkatiya birîndar a kesek li hemberî kesên din tenê wekî meylek sadîst nayê hesibandin. Dijminatiya li hemberî kesên din dikare reaktîf be, yan jî dikare ji hestiyariyê yan tirsê derkeve.

Li vir, girîng dibe ku çalakî bi niyeta xerab hatiye kirin an jî ji rastiya zirarê gihandiye razîbûna hişmendî yan nehişmendî. Kesê ku xwedî taybetmendiyên sadîst e, di jiyana rojane de xwediyê koleyek bêkêmasî ye, ferd di bin teslîmiyetê de digire. Xulam divê ne xwedî daxwaz, hest û însiyatîfa xwe be, ne jî maf û daxwazek wî li ser axayê xwe hebe. Mamoste dixwaze qurbana xwe bi rengekî diyarkirî perwerde bike. Hemû rêbazên ku li hemberî kesên li vir li ber xwe didin ku em jê re dibêjin şerê psîkolojîk. Dixwazin jiyana xwe bi hizirkirin û bikaranîna bi hezaran cureyên alavên şerê taybet derbas bikin û kêfa sadîst jê werdigirin.

Kesên sadîst meyl dikin ku kesên din şermezar û rûreş bikin. Qelsî û kêmasiyên kesên din pir baş dibînin û bi hostayî wan derdixin holê. Ew bi intuitive xalên hesas û nazik ên kesê din dizanin. Vê hêzê bi awayekî hovane rexne û heqaret bi kar tînin. Ew van reftaran wekî dirustî yan jî dixwazin alîkariyê rave dikin. Kesê ku îhtîmalên wî yên sadîstî têne asteng kirin, heke tişt berovajî bibin, ango heke bawer bike ku yê ku tê îstîsmarkirin û serdestkirin ew e û heke hest bi heqaretê bike, dibe ku bibe şêt. Pêwîst e sedemên tolhildana hovane ya li hemberî Rêber û gelê kurd, bi taybetî vê dawiyê li Tirkiyeyê, di vê çarçoveyê de were nirxandin.

Zîhniyeta dewleta tirk ku bi psîkolojiya tolhildanê ya li dijî Abdullah Ocalan û gelê kurd tevdigere, hemû nirxên mirovahiyê serûbin kiriye. Dema ku mirov û amûrên sadîst nirxên herî bingehîn ên exlaqî binpê dikin, di nav xwe de pîvanek exlaqî ya bilind û hişk pêşdixin. Lêbelê, ji ber ku wan nikarîbûn van pîvanan bi cih bînin, wan bi zanebûn an bêhiş biryar da ku xirab bibin. Di vê rewşê de, di navbera xweya wî ya rastîn û pîvanên wî yên îdealîzekirî de ferqek bê pirek çêdibe. Niha di rewşeke ku nayê efûkirin de ye. Ev fikir dê bêhêvîtiya wî kûrtir bike û bi xemsariya ku bi çu tişta windakirinê re namîne, bi qasî ku gengaz xirab û zalim bibe. Di serî de li Tirkiyeyê di warê civakî, aborî, siyasî û hemû şaxên din de mirov dikare vê yekê bibîne.

Berxwedana li diji sadîzmê

“Berxwedana giştî têgehek bikêr e ji bo baştirkirina berxwedana giştî ya civakî.” ew diyar dike. Li ser vê yekê rastî derdikeve holê ku tevna civakî ya ku di nava civakê de berxwedêr bûye, têkiliya xwe bi ferdê ku teslîmiyeta vekirî qebûl nake re heye. Ji bo vê jî mirov dikare teza ku herî baş parastina civakê di çarçoveya gelê kurd û Abdullah Ocalan de dilsozî ye, derxe holê. Endurance ji salên 1950-an ve tê lêkolîn kirin. Derûnînasê pêşkeftinê yê amerîkî Emmy Werner dest bi çavdêriya xort û keçên ku li girava Hawai ya Kauai dijîn kir û gelek dane bi dest xistin. Zanyarên nûjen kûrtir çûne û li ser vê mijarê gelek lêkolîn kirine. Psîkologê Alman Friedrich Loösel di pirtûka Christina Berndt ya bi navê “Endurance” de dibêje: “Parastina herî mezin di jiyanê de pabendbûn e.” Ev diyar dike ku bawerî bandorê li faktora berxwedanê jî dike.

Mirovên hestyarî yên bi îstîqrar radigihînin ku ew ji mirovên bêîstîqrar hêsantir bi zehmetiyan re mijûl dibin. Her wiha diyar kir ku divê mirov bawer bike ku ji bo li hemberî derbên neheqî û zaliman bisekine dikare cûdahiyek çêbike û got: “Xweserî di zarokatiyê de tê afirandin. Û ew bixwebaweriyê tîne. Dema ku jiyan serê xwe yê gemar radike, mîna kefenek germ xwe li canê xwe dipêçe.” Derûnînas Ulrike Ehlert ji Zanîngeha Zurichê zêde dike: “Jiyan wekî dijwariyekê bibînin, ne wekî daxwazek zêde. Werin em texmîn bikin ku tişt dê her gav wekî niha nemînin. Ev helwest dibe alîkar ku berxwedêriyê bike.” Mirovên berxwedêr bextewartir in. Lê çi eleqeya vê bi me re heye? Mirovên berxwedêr zûtir ji qeyranan derbas dibin û ji ber vê yekê bextewartir in. Nexweşiyên derûnî ji ber hestên neyînî yên domdar ên wekî nerazîbûn û tengezariyê çêdibin.”

Ji hêla din ve mirovên ku di rewşek xweşbîn de rehetir in. Ev ramana afirîner teşwîq dike. “Di vê navberê de, mirovên berxwedêr di korteksa orbîto-pêşerojê de kêmtir çalakiyê nîşan didin. Ev tê vê wateyê ku mirovên berxwedêr bi giştî ji paşerojê yan pêşerojê kêmtir ditirsin û meyl dikin ku li benda paşerojê û pêşerojê bisekinin û bibînin. Ew di serî de bersivê didin tiştên ku diqewime. Ev tê wateya rewşên nexweşiyê. Ev tê vê wateyê ku ew wê çêtir fêm dikin û gava ku ew qediya zûtir zû vedigerin.”

Ferhenga Stangl ji bo psîkolojî û perwerdehiyê ye. Mirov bi balkişandina li ser dema niha xem û fikaran kêm dike. Kesên ku berxwedêr têne hesibandin û ji yên din zûtir kul û derdê derbas dikin ji ber ku ew bêtir dikarin biryarên xwe bidin û potansiyela erênî bibînin. mezinbûna têkçûnê. Ew bêtir berxwedêr dihizirin û li gorî şert û mercên diyarkirî tevdigerin.

Li gorî Leksikona Stangl, zanyar texmîn dikin ku “her kes dikare di jiyana xwe de hîn bibe û berxwedêriyê pêş bixe.” Her kes tenê bi biyografiya xwe ya kesane tora neuralî ya kesane pêş dixe. Beşek ji vê madeya genetîkî ya mîrasî ye, beşa din jî bandora jîngehê ye li ser mirovan e. Ev herdu hevberdana hêmanan şekil dide mirov. Di dema pêşkeftinê de zarok ji bo fêrbûna rehetiyê pêdiviya xwe bi têkiliyek domdar bi lênêrînê re heye. Pir caran ev dayik e. Ger zarok di vê qonaxa pêşveçûnê de ezmûnên neyînî bijî, di mêjî de şopên stresê çêdibin. Lê ev yek berxwedana psîkolojîk li hemberî stresê zêde dike û paşê di mezinan de qeyranan çêdike.

Mirov dikare di her qonaxeke jiyana xwe de hîn bibe berxwedêrtir. Psîkoterapî, bi taybetî, vê zanînê bi kar tîne da ku nîşanî mirovan bide ka meriv çawa bi berxwedanê di jiyanê de çêtir têdikoşe. Êş û qonaxên dijwar parçeyek ji jiyanê ne Berxwedan taybetmendiyek pir bikêr e ji ber ku êş û qonaxên dijwar di jiyana mirov de rêhevalên berdewam in. Tewra ku lêkolîner li ser vekolîna reseniyê didomînin, ew nayê pêşbînîkirin. Ji ber vê yekê diyar e ku berxwedan jî bi xwe re îradeyeke xurt û ji xwe bawer di mirovan de çêdike.