2 Mayıs, Perşembe - 2024

Gösterilecek bir içerik yok

Şaristaniya mirovî: Diafirînin û hildiweşînin?

Pêşveçûna biyolojîkî li ser veguheztina yekalî (mîras) cur bi cur tevliheviyên genetîkî ji bav û kalan heya neviyên xwe bingeh digire. Yên ji nivşên nû ku ji şert û mercên nû yên jiyanê re adapte dibin, pêşveçûna cinsê ku ji hêla Charles Darwin ve di prensîbên xwe yên bijartina xwezayî de hate gelemperîkirin, didomînin

Mirovahî beşdarî du pêvajoyên gerstêrk ên hevdemî yên domdar dibe; pêşketina biyolojîkî ya gerdûnî ku li ser gerstêrka me bi qasî 3-4 mîlyar sal pêk tê û pêşketina sosyo-çandî ya şaristaniya mirovî ku bi qasî 50 hezar sal dom dike.

Di navbera pêşveçûna biyolojîk û pêşveçûna şaristaniyê de ne tenê hin taybetmendiyên hevpar hene, di heman demê de cudahiyên girîng jî di navbera wan de hene. Her du pêvajo jî li ser wê yekê ne ku di encama wan de celebên mexlûq û civakên wan ên kamiltir hene ku dikarin di şert û mercên ku her gav diguherin de hebûna pêşbaziyê pêk bînin. Her du pêvajo li ser pêşxistina adaptasyona çêtirîn a nifşên nû, mîraskirina çêtirîn destkeftiyên nifşên berê û hilbijartina guncav a vebijarkên çêtirîn in.

Cudahiya sereke di navbera her du tîpên pêşketinê de di awayên veguhestina agahdariya pêwîst de ji nifşên nû re û her wiha di awayên berhevkirin û hilanîna van agahdariyan de ye. Pêşveçûna biyolojîkî li ser veguheztina yekalî (mîras) cur bi cur tevliheviyên genetîkî ji bav û kalan heya neviyên xwe bingeh digire. Yên ji nivşên nû ku ji şert û mercên nû yên jiyanê re adapte dibin, pêşveçûna cinsê ku ji hêla Charles Darwin ve di prensîbên xwe yên bijartina xwezayî de hate gelemperîkirin, didomînin.

Şaristaniya mirovî riyên bileztir û cihêrengtir ji veguheztin û veguheztina agahiyê ne tenê ji bav û kalan ber bi nifşên nû ve lê her wiha berevajî di nav her nifşî de bi kar tîne. Gerstêrka me, tevahiya biosfera wê û çavkaniyên wê yên xwezayî ketine bin bandora neyînî ya xeternak a faktorên antropogenîk, ev “bi-berhema” neyînî ya şaristaniya me. Bi ser de jî qalîteya jiyana mirov bixwe, nemaze li hin parzemînan (Afrîka) û li mega-bajaran, pir xirab bûye.

Gerstêrkê hemû rezervên xwe danî ber destê mirovan lê piştî ku wan serdest kir, “padîşahê xwezayê” dest pê kir ku ne mîna diz lê mîna wêranker tevbigere. Tu ajalek ji diyariyên xwezayê bi qasî ku ji bo wî û malbata wî pêwîst e, naxwe. Û tenê mirov ne weke xwedanmalî û ne jî weke dizekî lê wek wêranker ku tiştê ku nikare bidİze wê hildiweşîne tevbigere. Zehmet e ku mirov bipejirîne ku helwesteke hovane ya li hember hawirdora xwe bi qasî jîr û aqilê şaristaniya mirovî taybetmendiyeke yekpare ya şaristaniya mirovî ye. Mirov cihê ye ku di heman demê de dikare tiştên ku hatine afirandin biafirîne û hilweşîne.

Çawa ku dîrok nîşan dide heta niha alîgirên nûjenkirinê bi ser ketine. Ji ber vê yekê, mezinbûna şaristaniyê bû. Di çerxa şeşemîn a pêşketina şaristaniyê de rewşeke dramatîktir derdikeve holê. Herî dawî îdeolojiyên ku piraniya mirovahiyê li hev kirine demokrasiya lîberal bi dawî bûye.

Heya çerxa pêncem, ajokarên sereke yên ku hewildanên gelek kesan gihandin hev, ramanên nû yên siyasî û pêşketinên teknolojiyê yên berbiçav bûn ku hişt ku em hişkiya xwe ya xwezayî û bandora wan kesên ku “ji nîzama berê ya tiştan sûd werdigirin” girantir bikin. Îro rewş cuda ye – rûbirûbûn ne di navbera çîn û îdeolojiyên siyasî de ye. Di nava me de cih digire. Drama rewşê ew e ku berpirsiyariya ku em ê ji vê noqteya bêveger bi çi awayî biçin ne li ser milê hin siyasetmedar an jî hiyerarşiyên dêrê ye. Ew bi me re ye. Divê em bixwe bifikirin, ne tenê bi kor li pey desthilatdaran bin.

Çiqas kesên ku karibin ji apatiya entelektuelî derkevin bawerî û motîvasyona ketina çerxa şaristaniyê ya pêncemîn bibînin, îhtîmal e ku cîhan di aramiya bextewar a aştiyê de nemîne û çavkaniyên xwezayî yên windabûyî ji bo berjewendiyên xwe xerc bike. Parêzvanên aramiya stabîl difikirin ku bijartina wan bijartir e ji ber ku ew hewldaneke rewşenbîrî zêde hewce nake. Lê ev ne çareserî ye jênederketine. Pêşeroja me weke berê, ne ew qas bi faktorên siyasî û aborî, yên berê lê bi potansiyela rewşenbîrî ya mirovahiyê ve girêdayî ye.

Peşveçûnên leşkerî bi qanûnên pêşkeftina biyolojîkî ya gerstêrka me ku em jî beşdar in, berevajî dikin. Ew bi pêşkeftina lihevhatî ya mirovahiyê re li hev nakin. Lê dîsa jî, pevçûnên leşkerî yên ji bo xatirê parçeyek xak an zeviyeke neftê, îcadeke din a mirov e ku li dijî xwe derdixe.

Di vê kêliya dijwar de ez dixwazim gotinên yek ji mezintirîn afirînerê serdema me – zanyar û fîlozofê sirp Nikola Tesla bi bîr bînim: “Di sedsala 20’an de piraniya welatên şaristanî herî zêde dahata xwe ji bo şer û herî kêm jî ji bo perwerdehiyê xerc dikin lê di sedsala 21’de ev ferman dê berevajî bibe. Di şerê li dijî cehaletê de ji mirina li qada şer wê layiqtir bibe. Ji ber vê yekê pirsgirêka parastin û pêşdebirina potansiyela rewşenbîrî û jêhatîbûnên nûjen a kesek û ne tenê pêşvebirin û bicihkirina teknolojiyên “kesk” ên ku pir caran têne nîqaşkirin û têkildar in, ji bo ketina çerxa pêncemîn a şaristaniyê krîtîk e.

Şaristaniya mirovî: Diafirînin û hildiweşînin?

Pêşveçûna biyolojîkî li ser veguheztina yekalî (mîras) cur bi cur tevliheviyên genetîkî ji bav û kalan heya neviyên xwe bingeh digire. Yên ji nivşên nû ku ji şert û mercên nû yên jiyanê re adapte dibin, pêşveçûna cinsê ku ji hêla Charles Darwin ve di prensîbên xwe yên bijartina xwezayî de hate gelemperîkirin, didomînin

Mirovahî beşdarî du pêvajoyên gerstêrk ên hevdemî yên domdar dibe; pêşketina biyolojîkî ya gerdûnî ku li ser gerstêrka me bi qasî 3-4 mîlyar sal pêk tê û pêşketina sosyo-çandî ya şaristaniya mirovî ku bi qasî 50 hezar sal dom dike.

Di navbera pêşveçûna biyolojîk û pêşveçûna şaristaniyê de ne tenê hin taybetmendiyên hevpar hene, di heman demê de cudahiyên girîng jî di navbera wan de hene. Her du pêvajo jî li ser wê yekê ne ku di encama wan de celebên mexlûq û civakên wan ên kamiltir hene ku dikarin di şert û mercên ku her gav diguherin de hebûna pêşbaziyê pêk bînin. Her du pêvajo li ser pêşxistina adaptasyona çêtirîn a nifşên nû, mîraskirina çêtirîn destkeftiyên nifşên berê û hilbijartina guncav a vebijarkên çêtirîn in.

Cudahiya sereke di navbera her du tîpên pêşketinê de di awayên veguhestina agahdariya pêwîst de ji nifşên nû re û her wiha di awayên berhevkirin û hilanîna van agahdariyan de ye. Pêşveçûna biyolojîkî li ser veguheztina yekalî (mîras) cur bi cur tevliheviyên genetîkî ji bav û kalan heya neviyên xwe bingeh digire. Yên ji nivşên nû ku ji şert û mercên nû yên jiyanê re adapte dibin, pêşveçûna cinsê ku ji hêla Charles Darwin ve di prensîbên xwe yên bijartina xwezayî de hate gelemperîkirin, didomînin.

Şaristaniya mirovî riyên bileztir û cihêrengtir ji veguheztin û veguheztina agahiyê ne tenê ji bav û kalan ber bi nifşên nû ve lê her wiha berevajî di nav her nifşî de bi kar tîne. Gerstêrka me, tevahiya biosfera wê û çavkaniyên wê yên xwezayî ketine bin bandora neyînî ya xeternak a faktorên antropogenîk, ev “bi-berhema” neyînî ya şaristaniya me. Bi ser de jî qalîteya jiyana mirov bixwe, nemaze li hin parzemînan (Afrîka) û li mega-bajaran, pir xirab bûye.

Gerstêrkê hemû rezervên xwe danî ber destê mirovan lê piştî ku wan serdest kir, “padîşahê xwezayê” dest pê kir ku ne mîna diz lê mîna wêranker tevbigere. Tu ajalek ji diyariyên xwezayê bi qasî ku ji bo wî û malbata wî pêwîst e, naxwe. Û tenê mirov ne weke xwedanmalî û ne jî weke dizekî lê wek wêranker ku tiştê ku nikare bidİze wê hildiweşîne tevbigere. Zehmet e ku mirov bipejirîne ku helwesteke hovane ya li hember hawirdora xwe bi qasî jîr û aqilê şaristaniya mirovî taybetmendiyeke yekpare ya şaristaniya mirovî ye. Mirov cihê ye ku di heman demê de dikare tiştên ku hatine afirandin biafirîne û hilweşîne.

Çawa ku dîrok nîşan dide heta niha alîgirên nûjenkirinê bi ser ketine. Ji ber vê yekê, mezinbûna şaristaniyê bû. Di çerxa şeşemîn a pêşketina şaristaniyê de rewşeke dramatîktir derdikeve holê. Herî dawî îdeolojiyên ku piraniya mirovahiyê li hev kirine demokrasiya lîberal bi dawî bûye.

Heya çerxa pêncem, ajokarên sereke yên ku hewildanên gelek kesan gihandin hev, ramanên nû yên siyasî û pêşketinên teknolojiyê yên berbiçav bûn ku hişt ku em hişkiya xwe ya xwezayî û bandora wan kesên ku “ji nîzama berê ya tiştan sûd werdigirin” girantir bikin. Îro rewş cuda ye – rûbirûbûn ne di navbera çîn û îdeolojiyên siyasî de ye. Di nava me de cih digire. Drama rewşê ew e ku berpirsiyariya ku em ê ji vê noqteya bêveger bi çi awayî biçin ne li ser milê hin siyasetmedar an jî hiyerarşiyên dêrê ye. Ew bi me re ye. Divê em bixwe bifikirin, ne tenê bi kor li pey desthilatdaran bin.

Çiqas kesên ku karibin ji apatiya entelektuelî derkevin bawerî û motîvasyona ketina çerxa şaristaniyê ya pêncemîn bibînin, îhtîmal e ku cîhan di aramiya bextewar a aştiyê de nemîne û çavkaniyên xwezayî yên windabûyî ji bo berjewendiyên xwe xerc bike. Parêzvanên aramiya stabîl difikirin ku bijartina wan bijartir e ji ber ku ew hewldaneke rewşenbîrî zêde hewce nake. Lê ev ne çareserî ye jênederketine. Pêşeroja me weke berê, ne ew qas bi faktorên siyasî û aborî, yên berê lê bi potansiyela rewşenbîrî ya mirovahiyê ve girêdayî ye.

Peşveçûnên leşkerî bi qanûnên pêşkeftina biyolojîkî ya gerstêrka me ku em jî beşdar in, berevajî dikin. Ew bi pêşkeftina lihevhatî ya mirovahiyê re li hev nakin. Lê dîsa jî, pevçûnên leşkerî yên ji bo xatirê parçeyek xak an zeviyeke neftê, îcadeke din a mirov e ku li dijî xwe derdixe.

Di vê kêliya dijwar de ez dixwazim gotinên yek ji mezintirîn afirînerê serdema me – zanyar û fîlozofê sirp Nikola Tesla bi bîr bînim: “Di sedsala 20’an de piraniya welatên şaristanî herî zêde dahata xwe ji bo şer û herî kêm jî ji bo perwerdehiyê xerc dikin lê di sedsala 21’de ev ferman dê berevajî bibe. Di şerê li dijî cehaletê de ji mirina li qada şer wê layiqtir bibe. Ji ber vê yekê pirsgirêka parastin û pêşdebirina potansiyela rewşenbîrî û jêhatîbûnên nûjen a kesek û ne tenê pêşvebirin û bicihkirina teknolojiyên “kesk” ên ku pir caran têne nîqaşkirin û têkildar in, ji bo ketina çerxa pêncemîn a şaristaniyê krîtîk e.